1685

Enrico Pieranunzi Plays J.S. Bach G. F. Handel D. Scarlatti

Enrico Pieranunzi

Featured Artist

Enrico Pieranunzi  piano 

Recorded
Mar 19, 2010

Release date
May 24, 2011

Duration
0:53:33

Record Label
Cam Jazz

Album Tracks

1 - Capriccio in F, HWV 481 - 4:25
2 - Prelude in G, BWV 884 - 2:25
3 - Sarabanda in E Minor, HWV 438 - 5:10
4 - Sonata in F Minor, K 183 - 5:31
5 - Bewein' dein' sunde gro Chorale, BWV 402 - 4:39
6 - Bourree I & II, BWV 807 - 3:51
7 - Prelude in F-Sharp Minor, BWV 859 - 2:53
8 - Sonata in F-Sharp, K. 319 - 3:53
9 - Courante in G Minor, HWV 439 - 3:26
10 - Sonata in F-Sharp Minor, K. 448 - 4:03
11 - Chorale, BWV 122, "Das neugeborne Kindelein" - 4:04
12 - Suite in A Minor, BWV 818a - 3:40
13 - Sinfonia 11, in G Minor, BWV 797 - 4:49

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About Enrico Pieranunzi Plays J.S. Bach G.F. Handel D. Scarlatti 1685

1685: the year that gave birth to Bach, Handel and Scarlatti...

Following the global success of the album «Pieranunzi plays Scarlatti» the Italian pianist returns to confront the Baroque repertoire, again through his own sensibility and uniqueness. With «1685» Pieranunzi widens his horizons by adding to his love for Scarlatti, the music of Bach and Händel, three contemporaries, three of the greatest geniuses history has given us. “Perhaps one day”, says the pianist, “astrologists or numerologists, scholars of those symbols that seem mysteriously to link the most distant of deeds, will be able to explain it to us... we, on the other hand, can only marvel at the appearance one after another of three new planets in the musical heavens that fateful year of 1685 (February, March and October to be exact) or, if you prefer, three new stars: Händel, Bach and Scarlatti. Three stars whose orbits at times intersected but that, for the most part, followed independent trajectories whose trails can still be observed streaking across the universal firmament.” Pieranunzi masterfully rereads the pages of these three composers with the practicality and skill of someone who has adopted the language of classical music and knows how to merge it with improvisation. Once again through a authenticity that makes this work unique in its genre. Writing and improvising, in fact, does not represent two distinct moments - where one gives way to the other in an alternation of genres - but arise from the fusion of the materials that are treated as if “suddenly composed”, just as Pieranunzi had shown us in his work dedicated to Scarlatti.


Recorded in Ludwigsburg on 17, 18, 19 March 2010 at Bauer Studios
 

Recording engineer Johannes Wohlleben

 

Enrico Pieranunzi plays Bach Haendel Scarlatti

Tome 2 des aventures du pianiste au pays de la musique baroque, ce nouvel opus du pianiste italien célèbre une année: 1685. Non, pas pour se souvenir de la date où Ersékúdjvár en Hongrie fut reprise par les impériaux du duc de Loraine, mais pour marquer d’une pierre blanche l’année de naissance de trois “étoiles” que sont Haendel, Bach et Scarlatti. Si le disque n’atteint pas les sommets de l’hommage fait à ce dernier en 2008, ces exercices au piano solo qui oscillent entre relectures, variations et improvisations sur des œuvres des trois génies du baroque n’en restent pas moins de délicieuses friandises. Une fois de plus, Pieranunzi prouve que musique classique et jazz peuvent se marier pour le meilleur en oubliant le pire.

15/11/2011   Jazz News   Mathieu Durand

 

1685 - Pieranunzi plays Bach, Handel, Scarlatti

A tre anni di distanza da Plays Domenico Scarlatti, Enrico Pieranunzi torna a interpretare il grande compositore barocco allargando il proprio raggio d'azione ad altri due maestri dell'epoca, Johann Sebastian Bach e Georg Friedrich Handel. Non parliamo di ibridazioni e tanto meno di Terza Corrente. Il pianista romano non cerca d'interpretare jazzisticamente il grande repertorio classico e tanto meno di "nobilitare" il jazz accostandolo ad opere che certe posizioni etnocentriche occidentali considerano "superiori". Al pari di un musicista come Giorgio Gaslini, Pieranunzi condivide sia la cultura musicale accademica che quella afro-americana ed è uno dei pochi che può affrontare i due mondi con piena padronanza e sentita adesione ai differenti valori espressivi. Questo lavoro e innanzitutto un omaggio a tre giganti della musica nati nello stesso anno (il 1685 appunto) le cui opere vengono eseguite con devozione e maestria concertistica, fino ad appropriarsene accostando ispirate improvvisazioni. Accade a cominciare dal "Capriccio In F Hwv 481" di Handel a cui il pianista fa seguire un delizioso quadro improvvisato che parte dal nucleo tematico per spaziare con libertà e fantasia sulle ali della tradizione jazzistica. Un simile procedimento, che parte dall'interpretazione fedele del tema classico per farlo seguire da un'interpretazione originale, si ripete più volte con risultati fantasiosi. Ad esempio il "Chorale Bwv 122/6" di J.S.Bach porta a "Improbach 122" oppure la "Sarabanda In E Minor Hwv 438" di Handel ad "Improhandel 438". Questo procedimento non è però l'unico ed il percorso musicale è quanto mai vario. In alcune composizioni l'interpretazione si mantiene fedele alla partitura classica (vedi le "Bourrée I & II Bwv 807" e il "Preludio In G Bwv 884" di Bach o la "Sonata In F# K 319" di Scarlatti). Al contrario, in altre si parte dall'improvvisazione jazzistica per giungere al tema barocco ("Prelude In F# Minor Bwv 859"). I due universi musicali sono messi confronto a senza esaltazioni o soggezioni e il risultato è originale e pregevole.

08/02/12   All About Jazz Italia   Angelo Leonardi