ENRICO PIERANUNZI QUARTET

WITH

Donny McCaslin   Scott Colley   Clarence Penn

 
Cover Photography by Andrea Boccalini

Cover Photography by Andrea Boccalini

Featured Artists
Enrico Pieranunzi  piano
Donny McCaslin  tenor sax
Scott Colley  bass
Clarence Penn  drums

Recorded
29 & 30 April 2015 at The Village Vanguard, NYC

Release date
2016

Record Label
CAM Jazz

Album Tracks
1. Amsterdam Avenue   7:22
2. New Spring   6:55
3. Out Of The Void - Scott Colley   9:16
4. Permutation   8:58
5. Loveward   7:53
6. I Hear A Rhapsody - George Fragos - Jack Baker - Dick Gasparre   9:36
7. The Waver   10:40

All music by Enrico Pieranunzi except #3, #6

BUY NOW
Amazon

About NEW SPRING Live At The Village Vanguard

The adventures continues. In fact, here I am presenting my second live at the Vanguard CD, recorded in the spring of 2015, the 80th year in the life of a club immune to ageing and that seems to live both in the present and in some endless, timeless moment. For the occasion, I put together a quartet of some of the most prestigious musicians on the current New York scene. Playing with them was truly a thrill within a thrill, and I would like to take this opportunity to thank Scott, Clarence and Donny for their incredible talent and graciousness. The material we performed consisted exclusively of my original pieces arranged for the occasion. Two of these - Amsterdam Avenue and New Spring - are new entries, never previously been recorded by anyone. I could go on forever about the astounding mix of sensations a European musician experiences performing on one of the world's best-known and evocative jazz stages flanked by such outstanding American artists. But I prefer to draw the attention of those reading these words to the music itself. That's where it all is, well beyond any possible description of mine.
There is one thing, however, that I do want to write down, which is that since my now distant "first time" at the Vanguard - that is, since Lorraine Gordon, now so many years ago, invited me to play at her club - my relationship with her and her daughter Deborah has grown ever warmer. It is thanks to remarkable Lorraine that this amazing adventure began, and it is those two whom I must thank for the great gift of having been able to descend that fabled stairway into the club so many times to play my piano with those musicians, one more exceptional than the other. What can I say - a dream.
And so, since it doesn't cost anything to dream, who knows if this second chapter won't be followed in some not too distant future by yet another...
Enrico Pieranunzi
(liner notes translated by Darragh Henegan)

Enrico Pieranunzi New American Trio feat. Scott Colley & Antonio Sanchez, in "Permutation", composizione originale di Pieranunzi, contenuta nell'omonimo ultimo lavoro discografico, presentato alla Cantina Bentivoglio di Bologna Enrico Pieranunzi piano, Scott Colley bass, Antonio Sanchez drums

 

All About JAZZ
New Spring. Live at the Village Vanguard

Il fascino, discreto o no che sia, rappresenta una qualità che si svela non appena ci si accosta ad una persona o un progetto artistico che -per eleganza, portamento, affabilità, gentilezza, intensità, bellezza, stile, amabilità e altri nobili appellativi -, cattura la nostra completa attenzione. Questo magnetismo può essere così forte che, anche se a volte si manifesta attraverso un sistema caratterizzato da regole ben codificate, si ha la netta sensazione di trovarsi di fronte a qualcosa di unico, inimitabile ed inequivocabilmente "naturale." 

New Spring. Live at the Village Vanguard ha tutti i caratteri di un'opera musicale dotata di grande fascino. Registrato nello storico jazz club newyorkese nell'aprile del 2015, le sette tracce fotografano una musica che sa essere insieme viva, pulsante, seducente e soprattutto fresca. 
Sono diversi gli aspetti interessanti; tra questi la sinergia, o se si preferisce l'interplay, gioca un ruolo fondamentale nel plasmare il sound, nell'infondere spessore alla musica che questo meraviglioso quartetto esprime. Che si tratti di medium fast come "New Spring" o di una quasi immateriale ballad come "Loveward," la sostanza non cambia: ogni voce trova la sua collocazione perfetta in rapporto alle dinamiche dialettiche d'insieme. "Premutation," brano costruito su una linea di basso ripetuta—con i suoi cambi di tempo, gli accelerando, i rallentando, i dialoghi d'insieme, i momenti in solo, in duo e in trio, le parti libere -rappresenta in qualche modo l'essenza dell'intero progetto: tutto è perfettamente inserito in una visione collettiva; i vari moods giungono puntuali a definire immagini sonore efficaci e cangianti. La vocazione alla costruzione di architetture sonore modulari si fa ancor più evidente in "I Hear a Rhapsody," brano in cui l'afflato poetico dell'intero ensemble raggiunge l'apice nella parte finale: qui l'incisiva voce del sassofono tenore di Donny McCaslin funge da richiamo guida, orienta le dinamiche d'insieme definendo simultaneamente sia la cornice che l'immagine rappresentata all'interno. 

La robustezza di questo progetto consiste nell'organizzazione sapiente della materia; gli ordinari paradigmi mainstream, che qui vengono riformulati creativamente in modo da dare a idee note una nuova consistenza, permettono alla musica del quartetto di dotarsi di una personalissima identità. L'operazione assume rilevanza estetica grazie soprattutto alla perfetta affinità tra i membri del gruppo. 

Lo slancio, vivo e misurato insieme, abbinato alla coerente scorrevolezza melodiosa del fraseggio, predispongono il pianismo di Enrico Pieranunzi a fondersi amabilmente con il timbro caloroso dell'eccellente McCaslin, il quale sa sintetizzare -in una personalissima e ampia miscela di influenze -efficaci effetti che disvelano, in un unicum espressivo, potente pulsazione ritmica, carezzevole vibrato, un fluido e avvincente legato e una fervente vocalità. La contenuta e coinvolgente allegria percussiva del bravissimo batterista Clarence Penn, che arricchisce di precisi contrappunti e abbellimenti ritmici convenienti e sempre in forma discreta lo spazio sonoro, ben si stabilizza con il suono marcato e sciolto di Scott Colley al contrabbasso. 
Nell'insieme, questi quattro musicisti realizzano un album sempre perfettamente controllato ma anche estremamente disinibito, fresco ed elegantemente attraente.

Track Listing: Amsterdam Avenue; New Spring; Out of the Void; Permutation; Loveward; I Hear a Rhapsody; The Waver.

Personnel: Enrico Pieranunzi: piano; Donny McCaslin: sax (tenore); Scott Colley: contrabbasso; Clarence Penn: batteria.

Year Released: 2017 | Record Label: CAM Jazz | Style: Modern Jazz

 

10/04/2017 - Luigi Sforza - All About JAZZ

 

"The New York City Jazz record"
Dicembre 2016

New Spring Live at the Village Vanguard
Enrico Pieranunzi Quartet CAM Jazz

By Laurel Gross

By Laurel Gross

DOWNBEAT
Dicembre 2016

Enrico Pieranunzi Quartet
New Spring Live At The Village Vanguard
CAM JAZZ 

Jazztimes - Novembre 2016

New Spring Live at the Village Vanguard
Enrico Pieranunzi Quartet CAM Jazz

By Thomas Conrad

Of Italy’s great piano players, Enrico Pieranunzi is the most transatlantic. Stefano Bollani, Danilo Rea and Giovanni Guidi collaborate mostly with other Europeans. Pieranunzi hires North Americans. His most enduring trio included Marc Johnson and Joey Baron. Paul Motian, Charlie Haden, Jim Hall, Chris Potter and Kenny Wheeler have been among his sidemen. The quartet on New Spring has tenor saxophonist Donny McCaslin, bassist Scott Colley and drummer Clarence Penn. It is Pieranunzi’s second album recorded at the Village Vanguard. No other Italian has made an album as a leader there.
It is hard-core live jazz, with long tracks and more bass and drum solos than any previous Pieranunzi recording. Colley and Penn seize their moments; they are both articulate storytellers. McCaslin is a saxophonist who gives everything he has to every song. What sets New Spring apart from so many other fine small-group Vanguard recordings is how it blends American edge and intensity with Italian romanticism and elegance. This music occurs in the context of Pieranunzi’s overarching lyricism. His compositions (new ones like “Amsterdam Avenue” and earlier ones like “The Waver”) are graceful, finished forms. McCaslin clearly respects them and traces their inevitable melodies with measured care. But on “Amsterdam Avenue” he breaks out into quick runs of gathering urgency. His lines on “The Waver” are like long, swerving glides, but then he careens into cries and upheavals, then subsides back into the original rapt atmosphere.
As for Pieranunzi the improvising soloist, every time he ascends from the ensemble he writes a fresh new song within the song. Beauty exerts a gravitational pull on him. Even inside his fast, hard pieces, like the title track, a ballad lurks. When he plays an actual ballad, like “Loveward”, a hovering call-and-response, its claim on the heart is complete.